Visuel kommunikation og design-rådgivning


Studioet udfører udvalgte strategiske design- og kommunikations opgaver, yder undervisning og rådgiver om visuel kommunikation, design og pre-press.

Kontakt

Skriv til mig hvis du ønsker rådgivning eller erfaren hjælp til at løfte en grafisk opgave:
studio@suneamstrup.dk
+45 7179 5141

Referencer
Nationalbanken, Dansk Journalistforbund, Krabbesholm højskole, Stenholt Glas, Vadehavscentret, Gode Penge, Club Curious, Ungdomshuset UKH, Kaosteater, Post Design Festival, KH Würtz, Fredericia Furniture, UC Syd

Pengesedler

Konceptudvikling, strategi, grafisk design og sikkerhedselementer

Personligt projektet er udarbejdet i stærkt samarbejde med fantastisk sjove og dygtige Katrine Shackleton Nissen. 🔥

Du kan hente printfiler til fri afbenyttelse nedenfor. Det eneste vi beder dig om er ikke at sælge dem videre.

Hent Pengesedler print-ark (A4) ⇣
Print dobbeltsidet med flip/rotér omkring den korte side for at få forside og bagside til at matche på forsiden og bagsiden af arket.
Vælg hvilke sider du ønsker at printe, hvis du kun vil printe bestemte valuta

Sedlerne kan benyttes frit af kortfilmsproduktioner og små teatergrupper. Kontakt os ↠ for brug i teaterproduktioner, spillefilm og lign.

Hvis du mangler inspiration til hvad sedlerne ellers kan du bruges til, anbefaler vi at:
  • printe en masse af dem og kaste dem som pengeregn og føle dig som en kriminel rigmand
  • udskifte de kedelige pengesedlerne i dit eller dine venners matador-spil; svømme i dem som Joakim von And (vi er selvfølelig i fuld gang med nye mønt-designs til netop det formål)
  • give dem til dem af dine venner der er fattige studerende
  • hænge dem op på væggen i dit soveværelse, så du kan beundre dem hver dag når du står op.

Uanset hvad du finder på: God fornøjelse og send os gerne billeder!
Undersøgelser
Gennem vores brainstorms nåede
vi frem til, at vi gerne ville fortælle Danmarks historie på pengesedlerne, gennem udvalgte perioder der har stor betydning for vores land, og som er genkendelige for de fleste.

De valgte perioder er hhv. stenalderen, vikingetiden, renæssancen, 1960-erne (dansk designs storheds-tid) og vores egen samtid.

Vi undersøgte hver af vores valgte tidsperioder, for visuelt at få et udtryk for dem - vi har efterfølgende brugt dele af historiske referencer til at skabe vores Guilloché-mønstre og baggrundsmønstre, og har benyttet objekter fra hver periode, til at udtrykke den.

Koncept / ide
Vores mål var, at skabe sammenhæng mellem vores sedler, som kunne strække sig over alle fem tidsperioder.
Vi var her inde på flora/ fauna, mennesket, landskaber og flere andre emner, men endte på arkitektur gennem tiden, da det var et emne med stor genkendelighed, og afkodelige motiver.

Farver og typografi
Vi har opdateret den oprindelige farvepalette og valgt en tidstypisk sans-serif typografi, der taler klart.

Illustrationer på B-side
Illustrationerne på denne side viser arkitektur gennem de forskellige tidsperioder:
  • En gravhøj repræsenterer stenalderen
  • Et langhus repræsenterer vikingetiden
  • Rosenborg slot repræsenterer renæssancen
  • Nationalbanken tegnet af Arne Jacobsen repræsenterer 1960’erne
  • Den Sorte Diamant repræsenterer samtidens arkitektur.

UV tryk
Som sikkerhedselement har vi som motiv til sedlernes UV-tryk valgt at have bygningerne fra vores A-side isoleret. I præsentationen er trykket fremhævet; på sedlerne er det usynligt medmindre sedlen holdes under ultraviolet lys.

Vandmærke
Vi ville gerne have et fælles vandmærke for alle vores sedler. Vi besluttede os for, at finde et motiv der kunne gå igen i de forskellige tidsperioder - vi valgte derfor konge-bregnen, der har eksisteret ganske uændret siden stenalderen til i dag.
Konge-bregnens latinske navn er desuden saksisk for Thor.

Sikkerhedstråd
Som sikkerhedselement indeholder sedlerne en skjult tråd. Tråden er placeret så den går midt gennem det første nul i det store beløb på forsiden på alle sedler.

Mikroprint
Som sikkerhedselement indeholder sedlerne mikroprint. Vi har valgt at skrive beskrivelserne af vores motiver som mikroprint, og har fået dem til at følge mønsteret i kobberstikket på illustrationerne, skjult flere steder i hver illustration.

Hologram
Som sikkerhedselement indeholder sedlerne hologrammer. Vores hologrammer er objekter, valgt ud fra sedlernes tidsperiode:
  • En flintesten repræsenterer stenalderen
  • Thors hammer repræsenterer vikingetiden
  • En sekstant repræsenterer renæssancen
  • PH’s koglelampe repræsenterer 1960’erne
  • og en vindmølle repræsenterer samtiden og Danmarks grønne ambitioner.

Guilloché
Som sikkerhedselement indeholder sedlerne guillochémønstre. Mønstrene er lavet med udgangspunkt i fotografier fra vores mood- boards: stenaldermønstret er en stenaftegning, vikingemønstret et klassisk vikingemotiv, renæssance-mønstret er inspireret af rosenborg slotshave, 1960’er mønstret er en aftegning af Børge Mogensens skalstol og samtidsmønstret er inspireret af printplader.

Hovedmønster
Hovedmønstrene er brug på A-siden og sat i forskellige størrelser: Størst er mønstret på 50’eren, hvilket betyder færre gentagelser af mønstret. Mindst er tudsen, hvilket betyder flere gentagelser af mønstret på sedlen. På den måde fungerer antallet af gentagelser som et udtryk for sedlernes værdi i forhold til hinanden.

Tak for du læste med
Pengesedler er en helt verden for sig og de nye danske sedler indeholder nye sikkerhedselementer, både synlige og hemmelige som kun Nationalbanken kender til.

Gode Penge Sommerhøjskole 2024

Visuel identitet



»Tredje gang du gør noget, er det en tradition« lærte min Morfar mig engang. Så som det nu er tradition har jeg igen haft fornøjelsen af at stå for Visuel Identitet for Gode Penges Sommerhøjskole.

Foreningen Gode Penge arbejder for et bank- og pengesystem, der bidrager til en retfærdig, demokratisk og bæredygtig økonomi, der undgår at skabe finanskriser og -bobler.


Rytmisk Musik & Bevægelse Koncertshow 2023 Fear Less
Plakater og postkort



Havde fornøjelsen af at designe plakaten for Rytmisk Musik & Bevægelses (RMB) 2023 koncertshow Fear Less.

Embracing Pleasure

Kuration & Visuel identitet



I foråret havde jeg fornøjelsen af at kuratere, designe visuel identitet og promovere udstillingen »Embrace pleasure« for Club Curious. Udstillingen var en genopsætning i en ny konstallation og blev afholdt hos Club Curious.

Jeg bidrog selv med min fotoserie uden titel der omhandler min frustration over hvor virkelighedsfjern jeg oplevede porn0 i forhold til egne seksuelle erfaringer.

Hvis du ønsker kuratering eller visuel identitet til en begivenhed, er du velkommen til at kontakte mig ↝. Du kan se mit visuelle arbejde under Sune Amstrup Studio.
Deltagende kunstnere
Amanda Kessaris, Anja Oxager, Tutte Murmann, Lovmand Art, Marie Andersen, Stinna Jenny, Paa Hovedet (Anatomisk Krise), Sarafina McPherson Kimø, Sofie Nissen, Adrian Parker, UR Welcome og undertegnede.